Webinarium
26 stycznia 2016
Organizator: Sieć LABIB
Prowadzenie: Joanna Patej
26 stycznia 2016 r. wzięliśmy udział w webinarium na temat „Jak skutecznie komunikować się z czytelnikiem i promować bibliotekę”.
Szkolenie prowadzili inspiratorzy z portalu labib.pl
Natalia Gromow (Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Gdańsku) podzieliła swoje wystąpienie na dwie części - teoretyczna i praktyczną.
Najpierw mówiła o komunikacji nieformalnej (wygląd biblioteki, wygląd pracowników, kompetencje i profesjonalizm pracowników, kontakty nieformalne, poczta pantoflowa) oraz o komunikacji formalnej.
Wymieniła też szereg kanałów komunikacji - internet, media tradycyjne, działania bezpośrednie, akcje promocyjne.
Z części praktycznej dowiedzieliśmy się o akcjach prowadzonych przez Wojewódzką i Miejską Bibliotekę Publiczną w Gdańsku.
Projekt "Karta do kultury" - polega na tym, że karta biblioteczna uprawnia do zniżek w innych instytucjach kultury.
Bibliotece Gdańskiej udało się pozyskać już 30 partnerów projektu.
Projekt "Chodzę do Biblioteki - możesz mnie tam spotkać" - polegał na umieszczeniu w całym gdańsku około 100 plakatów.
Na plakatach znajdowały się zdjęcia z czytelnikami (ochotnikami).
Czytelnicy sami, ze swoimi rodzinami lub ulubionymi zwierzętami zachęcali do odwiedzenia biblioteki.
Po za tym WiMBP w Gdańsku może pochwalić się innymi akcjami promocyjnymi:
- Promocja Biblioteki Kokoszki (nowa otwarta biblioteka, której księgozbiór w 70 % składał się z darów otrzymanych od czytelników)
- otwarcie filii "Biblioteka pod kotem i myszą" (rozreklamowana przez wizerunki kota lub myszy umieszczone w całej dzielnicy)
Alicja Wiczling (Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Gdańsku) swoje wystąpienie poświeciła newsletterowi, jako formie promocji biblioteki.
Newsletter to forma biuletynu.
W internecie dostępnych jest kilka narzędzi to łatwego tworzenia newsletterów.
Biblioteka w Gdańsku prowadzi aż trzy newslettery - dla bibliotekarzy, dla czytelników, dla obsługi projektu Bibliocamp.
Alicja Wiczling udzieliła słuchaczom webinarium szeregu bardzo cennych praktycznych uwag.
Najlepiej jeżeli newsletter ukazuje się raz w tygodniu i podaje góra 3-5 nowych wiadomości.
Całe webinarium było interaktywne.
Słuchacze mogli komunikować się na czacie.
Na zakończenie prowadzący odpowiadali wspólnie na pytania, które słuchacze zadawali w trakcie wykładów.
Gorąco zachęcamy do udziału w kolejnych webinariach organizowanych przez Sieć LABiB.
Zapewne zainspirują one wielu z nas do podobnych działań.