Stanisław Michalczyk
Demokracja medialna
Teoretyczna analiza problemu
Seria: Oblicza Mediów
Wydawnictwo Adam Marszałek
Toruń 2010
Stanisław Michalczyk jest profesorem Uniwersytetu Śląskiego i kierownikiem Zakładu Komunikacji Społecznej.
Stworzył pracę przeznaczoną dla badaczy procesów komunikowania masowego, a także dla dziennikarzy i pracowników PR, w końcu dla studentów dziennikarstwa, komunikacji społecznej, socjologii i politologii.
To ważna pozycja, zwłaszcza jeśli uświadomimy sobie, że na naszych oczach następuje transformacja z demokracji liberalno-partyjnej na demokrację medialną.
Media są jednym z trzech kanałów pośredników między rządem i społeczeństwem (obok instytucji demokracji pośredniej i grup interesów).
Demokracja medialna rodzi szanse i zagrożenia.
Z jednej strony mamy do czynienia z medializacją życia społecznego, entertainizacją polityki, tabloidową selekcją informacji, informacyjnym chaosem, ewentyzacją komunikacji.
Z drugiej strony postępuje proces społecznej edukacji medialnej, właściwszego rozumienia treści medialnych, intencji mediów i logiki ich działania.
Właśnie edukacja medialna zabezpiecza odbiorców przed powszechnym zalewem informacji i jej manipulacją.
Opracowanie podzielone jest na sześć rozdziałów:
- Społeczne użytkowanie mediów jako przesłanka demokracji medialnej
- Demokracja medialna w myśli medioznawczo-komunikologicznej
- Konstruktywistyczne aspekty demokracji medialnej
- Opinia publiczna jako arena demokracji medialnej
- Teoretyczne aspekty entertainizacji polityki
- Polityczny management komunikacyjny