czwartek, 27 lipca 2017

Demokracja medialna - Stanisław Michalczyk

 



rysunek otwartej książki

Stanisław Michalczyk

Demokracja medialna
Teoretyczna analiza problemu

Seria: Oblicza Mediów

Wydawnictwo Adam Marszałek

Toruń 2010



Stanisław Michalczyk jest profesorem Uniwersytetu Śląskiego i kierownikiem Zakładu Komunikacji Społecznej.

Stworzył pracę przeznaczoną dla badaczy procesów komunikowania masowego, a także dla dziennikarzy i pracowników PR, w końcu dla studentów dziennikarstwa, komunikacji społecznej, socjologii i politologii.

To ważna pozycja, zwłaszcza jeśli uświadomimy sobie, że na naszych oczach następuje transformacja z demokracji liberalno-partyjnej na demokrację medialną.

Media są jednym z trzech kanałów pośredników między rządem i społeczeństwem (obok instytucji demokracji pośredniej i grup interesów).

Demokracja medialna rodzi szanse i zagrożenia.

Z jednej strony mamy do czynienia z medializacją życia społecznego, entertainizacją polityki, tabloidową selekcją informacji, informacyjnym chaosem, ewentyzacją komunikacji.

Z drugiej strony postępuje proces społecznej edukacji medialnej, właściwszego rozumienia treści medialnych, intencji mediów i logiki ich działania.

Właśnie edukacja medialna zabezpiecza odbiorców przed powszechnym zalewem informacji i jej manipulacją.

Opracowanie podzielone jest na sześć rozdziałów:

  1. Społeczne użytkowanie mediów jako przesłanka demokracji medialnej
  2. Demokracja medialna w myśli medioznawczo-komunikologicznej
  3. Konstruktywistyczne aspekty demokracji medialnej
  4. Opinia publiczna jako arena demokracji medialnej
  5. Teoretyczne aspekty entertainizacji polityki
  6. Polityczny management komunikacyjny