Kino klasyczne
Historia kina
Tom II
Redakcja naukowa: Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska
Wydawca: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS
Kraków 2010
"Kino klasyczne" to już drugi tom w serii "Historia kina", którą opracowuje Instytut Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego.
W ramach serii „Historia kina” mają ukazać cztery tomy:
1. Kino nieme
2. Kino klasyczne
3. Kino epoki nowofalowej
4. Kino współczesne
Ma to być podręcznik akademicki poświęcony dziejom kina światowego.
Autorami poszczególnych rozdziałów są wybitni specjaliści, również spoza środowiska krakowskiego.
Książka przeznaczona jest dla studentów filmoznawstwa, ale stanowi również wspaniałą lekturę dla wszystkich miłośników kina.
Tom drugi "Kino klasyczne" obejmuje trzy dekady historii kina światowego - lata trzydzieste, czterdzieste i pięćdziesiąte.
Były to złote czasy kina, kiedy to przemysł kinematograficzny przeżywał boom na całym świecie, a legendarni aktorzy uzyskiwali status gwiazd.
Rozdział I. Iwona Sowińska
Przełom dźwiękowy
Rozdział II. Łukasz A. Plesnar
Hollywood: pod znakiem Wielkiego Kryzysu
Rozdział III. Grażyna Stachówna
Francja lat trzydziestych: kino jako barometr
Rozdział IV. Tomasz Kłys
Niemiecki film fabularny u schyłku Republiki Weimarskiej i w Trzeciej Rzeszy (1929–1945)
Rozdział V. Joanna Wojnicka
Kino stalinowskie
Rozdział VI. Krzysztof Loska
Japonia między tradycją i nowoczesnością
Rozdział VII. Olga Katafiasz
Kino brytyjskie: w obronie imperium
Rozdział VIII. Rafał Syska
Dekada cienia: amerykańskie kino lat czterdziestych
Rozdział IX. Mirosław Przylipiak
Film dokumentalny okresu klasycznego
Rozdział X. Paweł Sitkiewicz
Film animowany w cieniu Disneya
Rozdział XI. Andrzej Pitrus
Film awangardowy w latach 1930–1959
Rozdział XII. Alicja Helman
Włoski neorealizm
Rozdział XIII. Iwona Kolasińska -Pasterczyk
Kinematografia Meksyku
Rozdział XIV. Tadeusz Szczepański
Skandynawowie
Rozdział XV. Tycjan Gołuński
Francuzi – kino papy? (1940–1959)
Rozdział XVI. Łukasz A. Plesnar, Rafał Syska
Kino amerykańskie lat 50.: złota dekada
Rozdział XVII. Artur Majer
Złota era kina Indii
Rozdział XVIII. Alicja Helman
Włosi po neorealizmie: autorzy, kontynuatorzy, epigoni
Rozdział XIX. Tadeusz Lubelski
Polska Szkoła Filmowa na tle rodzimego kina
Rozdział XX. Iwona Kurz
Kino sowieckie lat 1956–1960. Pierwsza fala odwilży
Rozdział XXI. Andrzej Gwóźdź
Powojenne kino niemieckie
Rozdział XXII. Inne kinematografie
- Jadwiga Hučková - Czechosłowacja
- Grzegorz Bubak - Węgry
- Magdalena Bartczak -Turcja i Bałkany
- Iwona Kolasińska-Pasterczyk - Hiszpania
- Jacek Flig - Chiny
- Marek Haltof - Australia