środa, 7 lutego 2018

Historia kina - Tom II - Kino klasyczne

 



rysunek otwartej książki

Kino klasyczne
Historia kina
Tom II

Redakcja naukowa: Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska

Wydawca: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS

Kraków 2010




"Kino klasyczne" to już drugi tom w serii "Historia kina", którą opracowuje Instytut Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego.

W ramach serii „Historia kina” mają ukazać cztery tomy:
1. Kino nieme
2. Kino klasyczne
3. Kino epoki nowofalowej
4. Kino współczesne

Ma to być podręcznik akademicki poświęcony dziejom kina światowego.

Autorami poszczególnych rozdziałów są wybitni specjaliści, również spoza środowiska krakowskiego.

Książka przeznaczona jest dla studentów filmoznawstwa, ale stanowi również wspaniałą lekturę dla wszystkich miłośników kina.

Tom drugi "Kino klasyczne" obejmuje trzy dekady historii kina światowego - lata trzydzieste, czterdzieste i pięćdziesiąte.

Były to złote czasy kina, kiedy to przemysł kinematograficzny przeżywał boom na całym świecie, a legendarni aktorzy uzyskiwali status gwiazd.

Rozdział I. Iwona Sowińska
Przełom dźwiękowy

Rozdział II. Łukasz A. Plesnar
Hollywood: pod znakiem Wielkiego Kryzysu

Rozdział III. Grażyna Stachówna
Francja lat trzydziestych: kino jako barometr

Rozdział IV. Tomasz Kłys
Niemiecki film fabularny u schyłku Republiki Weimarskiej i w Trzeciej Rzeszy (1929–1945)

Rozdział V. Joanna Wojnicka
Kino stalinowskie

Rozdział VI. Krzysztof Loska
Japonia między tradycją i nowoczesnością

Rozdział VII. Olga Katafiasz
Kino brytyjskie: w obronie imperium

Rozdział VIII. Rafał Syska
Dekada cienia: amerykańskie kino lat czterdziestych

Rozdział IX. Mirosław Przylipiak
Film dokumentalny okresu klasycznego

Rozdział X. Paweł Sitkiewicz
Film animowany w cieniu Disneya

Rozdział XI. Andrzej Pitrus
Film awangardowy w latach 1930–1959

Rozdział XII. Alicja Helman
Włoski neorealizm

Rozdział XIII. Iwona Kolasińska -Pasterczyk
Kinematografia Meksyku

Rozdział XIV. Tadeusz Szczepański
Skandynawowie

Rozdział XV. Tycjan Gołuński
Francuzi – kino papy? (1940–1959)

Rozdział XVI. Łukasz A. Plesnar, Rafał Syska
Kino amerykańskie lat 50.: złota dekada

Rozdział XVII. Artur Majer
Złota era kina Indii

Rozdział XVIII. Alicja Helman
Włosi po neorealizmie: autorzy, kontynuatorzy, epigoni

Rozdział XIX. Tadeusz Lubelski
Polska Szkoła Filmowa na tle rodzimego kina

Rozdział XX. Iwona Kurz
Kino sowieckie lat 1956–1960. Pierwsza fala odwilży

Rozdział XXI. Andrzej Gwóźdź
Powojenne kino niemieckie

Rozdział XXII. Inne kinematografie
- Jadwiga Hučková - Czechosłowacja
- Grzegorz Bubak - Węgry
- Magdalena Bartczak -Turcja i Bałkany
- Iwona Kolasińska-Pasterczyk - Hiszpania
- Jacek Flig - Chiny
- Marek Haltof - Australia