poniedziałek, 7 maja 2018

Zdzisław Gogola OFMConv - Dzieje ruchu hippisowskiego

 



rysunek otwartej książki

Zdzisław Gogola OFMConv

Dzieje ruchu hippisowskiego

Wydawnictwo OO. Franciszkanów
"Bratni Zew"

Kraków 2012



Lata 60-te ubiegłego stulecia przyniosły eksplozję młodzieżowej kontestacji, której wyrazem był ruch hippisowski.

Bunt młodzieży rozlał się na całe Stany Zjednoczone i Europę Zachodnią.
Dotarł nawet do Polski.

Wszędzie przyniósł ze sobą rewolucję w sferze moralnej i obyczajowej.

Pół wieku jakie minęło od narodzin i apogeum tego ruchu społecznego pozwala spojrzeć na jego historyczny fenomen spokojnie i z dystansu.

Wbrew pozorom nie ma zbyt wielu poważnych pozycji poświęconych "dzieciom-kwiatom".

Lukę w piśmiennictwie uzupełnia książka franciszkanina Zdzisława Gogoli.

Monografia składa się z trzech części.

Rozdział I - Ruch hippisowski jako zjawisko społeczne

Zawiera definicję ruchu, omówienie okoliczności jego powstania i rozpowszechnienia się.
Autor opisał również późniejsze kierunki rozwoju ruchu hippisowskiego: "Ruch Jezusa" i "Kościół Zjednoczenia". W rozdziale przedstawiono także dzieje hippisów w Polsce.

Rozdział II - Doktryna moralna ruchu hippisowskiego

W rozdziale przedstawiono poglądy głównych przywódców ruchu: Ralph "Sonny"Barger, Gridley Wright, Timothy Leary, Józef Pyrz. Omówiono również naczelny ideał moralny ruchu "satori - oświecenie".

Rozdział III - Ruch hippisowski w świetle katolickiej teologii moralnej

Książkę zamyka porównanie doktryny hippisowskiej i katolickiej nauki moralnej.
Rozdział zawiera omówienie rewolucje moralną jaka dokonała się w latach 60-tych XX wieku. Autor przedstawia stanowisko Kościoła wobec hippisów oraz katolickie nauczanie moralne wobec wyzwań i problemów współczesnego świata. Prezentuje w końcu próby objęcia opieką duszpasterska grup subkulturowych.

Książka jest godna uwagi, gdyż porządkuje i systematyzuje nasza wiedzę o ruchu hippisowskim.

Autor analizuje również zagadnienia moralne i obyczajowe, jakie towarzyszyły młodzieżowym kontestatorom i buntownikom.

Rozszerza przy tym swe rozważania o konfrontację hippizmu z katolicką teologia moralną.