wtorek, 26 kwietnia 2022

Artur Duda - Teatr w Toruniu 1904-1944

 



Rysunek otwartej książki

Artur Duda

Teatr w Toruniu 1904-1944
Opowieść performatyczna

Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika

Toruń 2020

Sygnatura SIRr XXXIIIe/39



Dr hab. Artur Duda, prof. UMK jest teatrologiem i performatykiem, pracownikiem naukowym Instytutu Nauk o Kulturze Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Zajmuje się problemami teorii dramatu i teatru, relacją między tekstem dramatu a jego inscenizacją, teatrem współczesnym i teatrem polskim, litewskim, niemieckim.

Współpracuje z Centrum Badania Teatru Europy Wschodniej w Szanghaju.

W Książnicy Kopernikańskiej dostępnych jest szereg jego publikacji:

  • Alchemia teatru / Artur Duda. - Toruń : Teatr im. Wilama Horzycy : PHU Salus 2010.
  • Polski teatr alternatywny po 1989 roku z perspektywy Akademickich/Alternatywnych Spotkań Teatralnych Klamra / pod red. Artura Dudy, Emilii Adamiszyn i Bartłomieja Oleszka. - Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika : Stowarzyszenie Inicjatyw Kulturalnych Tartak 2012.
  • Reżyserskie strategie inscenizacji dzieła literackiego / Artur Duda. - Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika 2017.
  • Teatr realności : o iluzji i realności w teatrze współczesnym / Artur Duda. - Gdańsk : Słowo/Obraz Terytoria cop. 2006.
  • Teatr w Toruniu 1904-1944 : opowieść performatyczna / Artur Duda. - Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika 2020.
  • Teatr wśród mediów / pod redakcją Artura Dudy, Marzenny Wiśniewskiej i Bartłomieja Oleszka. - Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika cop. 2015.

Rozprawa "Teatr Polski w Toruniu 1904-1944" łączy w sobie zarówno dzieje teatru pruskiego (1904-1919), teatru polskiego (1920-1939) i teatru okupacyjnego (1939-1944).

W 1904 roku zainaugurowano pierwszy sezon teatru toruńskiego w okazałej siedzibie przy Placu Teatralnym.

Performatyczny charakter monografii oznacza, ze obejmuje ona nie tylko przedstawienia teatralne, ale także rozmaite widowiska, ceremonie, manifestacje polityczne, protestacja, obrzędy religijne, celebry narodowe i imprezy ludyczne, które odbywały się w całym mieście.

Opracowanie składa się z dwunastu rozdziałów:

  1. Na ławce Schillera.
    Stadttheater Thorn za dyrekcji Carla Schrödera 1904-1910

  2. Ateńczyk znad Szprwey.
    Stadttheater Thorn za dyrekcji Hugona Hasskerla 1910-1919

  3. Na rozdrożu.
    Dyrekcja Romana Kalkowskiego w sezonie 1919/1920 oraz gościnne występy Teatru Polskiego pod patronatem Ministerstwa byłej Dzielnicy Pruskiej, dyrektor Ludwik Dybizbański

  4. Powstanie Teatru Narodowego na Pomorzu.
    Teatr Narodowy za dyrekcji Franciszka Frączkowskiego w sezonie 1920/1921

  5. "Teatrał" Mieczysława Szpakiewicza.
    Teatr Narodowy, 1921-1922, Teatr Miejski, 1922-1924 za dyrekcji Mieczysława Szpakiewicza

  6. Ku Operze Pomorskiej.
    Teatr Miejski, 1924-1925 i Zjednoczone Teatry Miejskie Bydgoszcz-Toruń-Grudziądz, 1925-1926 za dyrekcji Karola Bendy

  7. Czas kryzysu.
    Teatr Pomorski pod zarządem Jerzego Bojanowskiego i Zrzeszenia Artystów w sezonie 1926/1927

  8. U nas prawie Paryż.
    Teatr Pomorski za dyrekcji Jerzego Rygiera w latach 1927-1930 i Zrzeszenia Artystów pod kierownictwem Edwarda Szupelaka-Glińskiego wiosna 1930 roku

  9. "Czyżby z miłości oszalał?"
    Teatr Toruński. Druga dyrekcja Karola Bendy w latach 1930-1932

  10. Polski i Narodowy?
    Teatr Polski, 1932-1933, Teatr Narodowy, 1933-1934 za dyrekcji Józefa Cornobisa

  11. Ku teatrowi Wielkiego Pomorza.
    Teatr Ziemi Pomorskiej za dyrekcji Władysława Brackiego w latach 1934-1939

  12. W Trzeciej Rzeszy.
    Stadttheater Thorn - bez stałego zespołu, 1939-1941
    Stadttheater Thorn, dyrekcja Hansa Fiali 1941/1942
    Stadttheater Thorn, dyrekcja Theodora Antona Modesa, 1942/1943
    Städtische Bühnen Thorn, dyrekcja Horsta Platena, 1943/1944

Książkę uzupełniają spis premier i składy zespołów.