Artur Duda
Teatr w Toruniu 1904-1944
Opowieść performatyczna
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
Toruń 2020
Sygnatura SIRr XXXIIIe/39
Dr hab. Artur Duda, prof. UMK jest teatrologiem i performatykiem, pracownikiem naukowym Instytutu Nauk o Kulturze Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Zajmuje się problemami teorii dramatu i teatru, relacją między tekstem dramatu a jego inscenizacją, teatrem współczesnym i teatrem polskim, litewskim, niemieckim.
Współpracuje z Centrum Badania Teatru Europy Wschodniej w Szanghaju.
W Książnicy Kopernikańskiej dostępnych jest szereg jego publikacji:
- Alchemia teatru / Artur Duda. - Toruń : Teatr im. Wilama Horzycy : PHU Salus 2010.
- Polski teatr alternatywny po 1989 roku z perspektywy Akademickich/Alternatywnych Spotkań Teatralnych Klamra / pod red. Artura Dudy, Emilii Adamiszyn i Bartłomieja Oleszka. - Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika : Stowarzyszenie Inicjatyw Kulturalnych Tartak 2012.
- Reżyserskie strategie inscenizacji dzieła literackiego / Artur Duda. - Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika 2017.
- Teatr realności : o iluzji i realności w teatrze współczesnym / Artur Duda. - Gdańsk : Słowo/Obraz Terytoria cop. 2006.
- Teatr w Toruniu 1904-1944 : opowieść performatyczna / Artur Duda. - Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika 2020.
- Teatr wśród mediów / pod redakcją Artura Dudy, Marzenny Wiśniewskiej i Bartłomieja Oleszka. - Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika cop. 2015.
Rozprawa "Teatr Polski w Toruniu 1904-1944" łączy w sobie zarówno dzieje teatru pruskiego (1904-1919), teatru polskiego (1920-1939) i teatru okupacyjnego (1939-1944).
W 1904 roku zainaugurowano pierwszy sezon teatru toruńskiego w okazałej siedzibie przy Placu Teatralnym.
Performatyczny charakter monografii oznacza, ze obejmuje ona nie tylko przedstawienia teatralne, ale także rozmaite widowiska, ceremonie, manifestacje polityczne, protestacja, obrzędy religijne, celebry narodowe i imprezy ludyczne, które odbywały się w całym mieście.
Opracowanie składa się z dwunastu rozdziałów:
- Na ławce Schillera.
Stadttheater Thorn za dyrekcji Carla Schrödera 1904-1910 - Ateńczyk znad Szprwey.
Stadttheater Thorn za dyrekcji Hugona Hasskerla 1910-1919 - Na rozdrożu.
Dyrekcja Romana Kalkowskiego w sezonie 1919/1920 oraz gościnne występy Teatru Polskiego pod patronatem Ministerstwa byłej Dzielnicy Pruskiej, dyrektor Ludwik Dybizbański - Powstanie Teatru Narodowego na Pomorzu.
Teatr Narodowy za dyrekcji Franciszka Frączkowskiego w sezonie 1920/1921 - "Teatrał" Mieczysława Szpakiewicza.
Teatr Narodowy, 1921-1922, Teatr Miejski, 1922-1924 za dyrekcji Mieczysława Szpakiewicza - Ku Operze Pomorskiej.
Teatr Miejski, 1924-1925 i Zjednoczone Teatry Miejskie Bydgoszcz-Toruń-Grudziądz, 1925-1926 za dyrekcji Karola Bendy - Czas kryzysu.
Teatr Pomorski pod zarządem Jerzego Bojanowskiego i Zrzeszenia Artystów w sezonie 1926/1927 - U nas prawie Paryż.
Teatr Pomorski za dyrekcji Jerzego Rygiera w latach 1927-1930 i Zrzeszenia Artystów pod kierownictwem Edwarda Szupelaka-Glińskiego wiosna 1930 roku - "Czyżby z miłości oszalał?"
Teatr Toruński. Druga dyrekcja Karola Bendy w latach 1930-1932 - Polski i Narodowy?
Teatr Polski, 1932-1933, Teatr Narodowy, 1933-1934 za dyrekcji Józefa Cornobisa - Ku teatrowi Wielkiego Pomorza.
Teatr Ziemi Pomorskiej za dyrekcji Władysława Brackiego w latach 1934-1939 - W Trzeciej Rzeszy.
Stadttheater Thorn - bez stałego zespołu, 1939-1941
Stadttheater Thorn, dyrekcja Hansa Fiali 1941/1942
Stadttheater Thorn, dyrekcja Theodora Antona Modesa, 1942/1943
Städtische Bühnen Thorn, dyrekcja Horsta Platena, 1943/1944
Książkę uzupełniają spis premier i składy zespołów.