wtorek, 8 października 2024

XK 225 - Frühmittelalterliche Mönchs- und Klerikerbildung in Italien

 


strona tytułowa książki Frühmittelalterliche Mönchs- und Klerikerbildung in Italien



Link do Kujawsko-Pomorskiej Biblioteki Cyfrowej




XK 225

Frühmittelalterliche Mönchs- und Klerikerbildung in Italien : geistliche Bildungsideale und Bildungseinrichtungen vom 6. bis zum 9. Jahrhundert / von Dr. Georg Heinrich Hörle



Georg Heinrich Hörle, Frühmittelalterliche Mönchs- und Klerikerbildung in Italien: geistliche Bildungsideale und Bildungseinrichtungen vom 6. bis zum 9. Jahrhundert (z niem. Wczesnośredniowieczne szkolnictwo monastyczne i duchowne we Włoszech: ideały wychowania duchowego i instytucje wychowawcze od VI do IX w.), Freiburg im Breisgau 1914.

Hörle, Georg Heinrich (1889–1942) w swojej książce bada rozwój edukacji i wychowania duchowieństwa we Włoszech we wczesnym średniowieczu.

Książka ta omawia historię wczesnośredniowiecznego szkolnictwa monastycznego i duchownego we Włoszech od VI do IX w. Jest to fragment historii Włoch, o którym dysponujemy jedynie ubogimi materiałami źródłowymi, dlatego nakreślenie pełnego obrazu tej problematyki jest niemożliwe, a w wielu kwestiach możemy jedynie spekulować na temat faktycznego przebiegu edukacji monastycznej i duchownej w tym okresie. Hörle z wprawą i wnikliwością wydobył z izolowanych wzmianek wszystko, co można było z nich wywnioskować za pomocą czasami hipotetycznych interpretacji.

Autor wychodzi od ideału wychowania Kasjodora, opartego na ideach Augustyna. Studium artes liberales chciał wykorzystać w służbie teologii, czyli egzegezy Pisma Świętego, i ten ideał starał się realizować w swoim klasztorze Vivarium. Jego twórczość intelektualna została początkowo zapomniana we Włoszech, ale zyskała wartość dla kwitnącej kultury intelektualnej na północ od Alp. Dopiero w IX w., w epoce Karolingów, a więc po trzech stuleciach, ten ideał edukacyjny powrócił do Włoch. Zapewne nie poznamy powodów, dla których kompilacyjna wiedza Kasjodora pozostawała ściśle odizolowana i prawie nieskuteczna, dopóki nie zyskała wpływów we Włoszech dopiero w późnym okresie karolińskim za pośrednictwem imperium frankońskiego.

Hörle uważa konsekwentne propagowanie przez ówczesnego papieża Grzegorza I Wielkiego (504–640) edukacji czysto klerykalnej za główną przyczynę całkowitego lekceważenia tradycji starożytnej wśród włoskiego duchowieństwa. Autor przygląda się powiązaniu działań głowy Kościoła z jego potężną polityką kurialną. Można jedynie podziwiać celowe i szybkie działanie papieża, któremu w krótkim czasie udało się odcisnąć swoje piętno na niemal całym włoskim duchowieństwie.

Grzegorz Wielki rozwinął ideał edukacyjny, który miał ograniczać się jedynie do studiowania nauk ojców i Pisma Świętego. Świecka edukacja powinna natomiast zostać zastąpiona przez czysto duchowną. Aby urzeczywistnić te szlachetne aspiracje, stworzył Schola Cantorum, w której w dużej mierze kształcili się papieże następnego okresu.

Na terenach znajdujących się pod panowaniem rzymskim zachowano jednak stary zwyczaj edukacji gramatycznej, którą połączono z edukacją teologiczną, tworząc niezbyt harmonijną całość. Najniższy poziom wykształcenia duchowieństwa był na wsi. Dowiadujemy się, że wielu księży, również magistrów scholae, nie umiało nawet pisać. Klasztory także nie były ośrodkami wychowania duchowego.

Jedynie w Imperium Longobardów utrzymano związek między wiedzą świecką a duchowną, ale też w nim gregoriański ideał edukacji zwyciężył w założonym przez Columbana klasztorze w Bobbio, który został wówczas intelektualnym centrum północnych Włoch.

Jednak wpływ mnichów z Bobbio, jak pokazuje Hörle, nie był w stanie całkowicie pozbawić duchowieństwa świeckiego północnych Włoch radości płynącej ze starożytnej edukacji. W końcu zyskali oni nowe siły dzięki połączeniu z Cesarstwem Frankońskim. Wpływy Franków sprowadziły studia nad artes liberales z powrotem do Rzymu, choćby tylko jako pomoc w egzegezie.

Dopiero program edukacyjny renesansu karolińskiego ożywił zainteresowanie tradycyjną edukacją i spowodował chwilowe odrodzenie w Rzymie, choć już po śmierci Karola Wielkiego. Wpływ ten był szczególnie widoczny na synodzie rzymskim, który odbył się za Eugeniusza II w 826 r. Jednak ogólny upadek Włoch pod koniec IX i na początku X w. wkrótce ponownie zniweczył te prace i sprawił, że zginęła wówczas wszelka edukacja[1].


 



[1] G. Bonwetsch, [rec.] G. H. Hörle, Frühmittelalterliche Mönchs- und Klerikerbildung in Italien, Freiburg im Breisgau 1914, w: „Theologisches Literaturblatt” 1915, Vol. 36, s. 318–319; G. Grützmacher, [rec.] G. H. Hörle, Frühmittelalterliche Mönchs- und Klerikerbildung in Italien, Freiburg im Breisgau 1914, w: „Theologische Literaturzeitung” 1914, Vol. 39, s. 522–523.