czwartek, 31 października 2024

XK 429 - Der Kampf gegen den Katholizismus in der Ostmark






strona tytułowa książki - Der Kampf gegen den Katholizismus In der Ostmark



Link do Kujawsko-Pomorskiej Biblioteki Cyfrowej




XK 429

Der Kampf gegen den Katholizismus in der Ostmark : Material zur Beurteilung der Polenfrage durch die deutschen Katholiken / von M. Erzberger (Mitglied des Reistages)



Matthias Erzberger, Der Kampf gegen den Katholizismus In der Ostmark: Material zur Beurteilung der Polenfrage durch die deutschen Katholiken (z niem. Walka z katolicyzmem w Ostmarku: materiał do oceny kwestii polskiej przez katolików niemieckich), Berlin 1908.

Dokumentu pochodzi z obrad pruskiego parlamentu i ogólnoniemieckiego Reichstagu.

Ostmark, o którym mowa w książce, czyli tzw. Marchia Wschodnia, obejmował teren Poznania, Prus Zachodnich i Górnego Śląska. Autor porusza kwestie polityki Prus wobec dość licznej na tym obszarze polskiej mniejszości narodowej. Niechęć Polaków do zaborcy powodowała wojnę narodowościową, którą próbowano tłumić przez ustawę o osadnictwie, ustawę wywłaszczeniową, Kulturkampf i germanizację. Antypolską politykę zaostrzył jeszcze Bernhard von Bülow (kanclerz Rzeszy, premier Prus). Sytuacja ta wpłynęła na postrzeganie niemieckich katolików i stanowiła dla nich zagrożenie. Z tego powodu, według autora, wszyscy niemieccy katolicy powinni opowiadać się przeciwko tej wojnie kulturowej.

Autor wielokrotnie bywał na wschodzie Cesarstwa Niemieckiego i poznał przywódców katolików polskich i niemieckich. Z rozmów wynikało, że ówczesna sytuacja w Ostmarku była nie do utrzymania. Brutalna walka zastąpiła pokojową współpracę. Większość Niemców i Polaków stała naprzeciwko siebie w dwóch wrogich obozach, a zacięte konflikty były na porządku dziennym. Walka sprawiała, że rany odnosił katolicyzm. Katolicy w Ostmarku byli z roku na rok coraz słabsi. Gdy odchodził polski katolik, jego miejsce zajmował protestant. Koszty utrzymania protestanckiej społeczności na wschodzie pokrywało państwo pruskie. Katolicy musieli pokrywać wydatki z własnej kieszeni, niemieccy katolicy nie mniej cierpieli z tego powodu. Książka Erzbergera miała pokazać, jak poważnie katolicyzm w Niemczech był niszczony przez politykę w Marchi Wschodniej i z jakiego powodu wszyscy katolicy musieli się zjednoczyć.

Matthias Erzberger (1875–1921) – niemiecki pisarz i polityk. W 1903 r. uzyskał mandat deputowanego do Reichstagu, reprezentując Partię Centrum. Erzberger był zdecydowanym demokratą i gorliwym katolikiem. Należał do nowego typu parlamentarzystów; był niezwykle żywy, pracowity, ambitny i znał psychologię zwykłego człowieka. Publikował sensacyjną korespondencję centralną oraz niezliczone artykuły prasowe i eseje. Walczył ze skandalami. Zabiegał o reformy w Rzeszy i Prusach. W czasie I wojny światowej początkowo poszedł za powszechną falą narodową i żądał rozległych aneksji terytorialnych. Później stał się jednym z zaciekłych przeciwników nieograniczonej wojny podwodnej i zwolennikiem wynegocjowanego pokoju. Radykalna prawica uznała go za zdrajcę. To on podpisał 11 listopada w Compiègne zawieszenie broni kończące I wojnę światową. W sierpniu 1921 r. został zamordowany w zamachu przez dwóch byłych oficerów marynarki[1].



[1] K. Epstein, Erzberger Matthias [hsało], w: Neue Deutsche Biographie, Vol. 4, Berlin 1959, s. 638–640.